Tredje gången på kurs

Ja, i måndags var det då tredje gången på kursen för mig och Dusty =)

Även denna gång startade vi med att klicka upp hunden för att få den att tänka på arbete.

Den första övningen var
Fot - grund: 
  1. Sätt hunden på vänster sida och positionsbelöna.
  2. Börja göra en rörelse framåt och locka på hunden. OM hunden gör en tendens att följa dig samtidigt som du har kontakt, klicka och belöna och börja om från början.
  3. Utöka stegen efterhand som du har kontakt med hunden.
Men eftersom Dusty inte ville sitta vid min vänstra sida så fick vi börja med att träna det mot en vägg...
Det gick ganska bra efter ett tag, i början så satte hon sig ungefär en halvmeter bakom mig hela tiden, men sen fattade hon att hon skulle sitta bredvid mig och inte bakom.


Andra övningen vi gjorde var
Avståndsbelöning:
  1. Gå fram till skålen med hunden och lägg i godis.
  2. Gå tillbaka med hunden och låt någon hålla hunden medan föraren går och ställer sig en bit från skålen.
  3. Gör en inkallning och om hunden väljer skålen med godis hindras hunden från att ta det. Gör om.
  4. Gör en inkallning och om hunden väljer föraren får hunden ta godis i skålen som belöning.
  5. Samma men nu står föraren bakom skålen.
Detta gjorde vi två gånger, första gången satt/stod jag bredvid skålen på lite avstånd och andra gången stod jag bakom skålen.
Första gången gick jättebra, Dusty kom direkt till mig och fick sen gå och ta belöningen i skålen =)
Andra gången när jag stod bakom skålen så valde hon först skålen på första försöket, men på andra försöket sprang hon direkt till mig igen och fick sen sin belöning =)


Tredje övningen var
Följsamhet, zig-zag mellan ekipagen:

Alla står i en ring. En och en går zig-zag mellan ekipagen och håller kontakt med hunden med hjälp av en godisbit eller bara med rösten. Lösa hundar eller släpande koppel.
Bryt inte övningen innan alla har fått ett lyckat resultat.

Tror att Dusty kände sig lite trängd i denna situationen med alla hundar så nära inpå för hon var jättenervös här.
Så när det blev vi som skulle gå så gick vi inte zig-zag utan runt om ringen istället, vilket gick bra. Hon hade ganska bra kontakt med mig nästan hela tiden, men där var något gott som luktade på marken också så hon gick och luktade på det emellanåt.


Fjärde övningen för dagen var
Kaosleken, följsamhet i en bana av koner:

Följ banan i vänstervarv eller högervarv efter instruktioner från instruktören

Detta gick över allas förväntan och var inte alls kaos =) Gick hur bra som helst med alla hundar här.
Men sen finns det en hund på kursen som Dusty inte alls gillar och den gillar verkligen inte henne heller av någon anledning. Men hundar är ju som människor man kan inte tycka om alla... Så när de två möttes blev det lite spänt men annars gick allt jättebra =)


Femte och sista övningen var
Sitt kvar

En övning som alla hundar kan och det var väldigt bra eftersom man märkte att nästan alla var lika trötta...
Gick inte så långt ifrån Dusty denna gången eftersom jag märkte på henne att hon var trött i huvudet och när jag gick för långt bort så ville hon bara följa med istället. Bättre då att lyckas med kortare avstånd =)

Så jag tycker ju då att även denna gången var väldigt lyckad ;)

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0