Sjunde gången på kurs

Den 19e april var Dusty och jag på den sjunde kursgången.
Denna dagen hade jag och mamma precis kommit hem från resan när vi hämtade Hope i Hammerdal så jag var väldigt trött kan jag säga...
Men som tur var så var det aktivering och lite cirkuskonster som stod på schemat och det har vi ju gjort innan så det var inte så ansträngande ;)

Vi började som vanligt med att klicka upp hunden.
Handtarget:
Hund framför.
  1. Sätt handen (eller ett finger om hunden blir rädd för handen) på nosen, klicka och belöna. Upprepa fem gånger sedan paus.
  2. Sätt handen en liten bit från nosen och låt hunden nudda handen. Klicka och belöna. Upprepa.
  3. Sätt handen på olika höjd och ställen så hunden måste flytta sig för att nudda. Klicka och belöna.
  4. För handen en bit och så fort hunden följer klicka och belöna. Upprepa.
    - Har tränat detta med Dusty innan så det var mest som att fräscha upp minnet på henne ;)
Snurra:
Ha hunden framför dig.
När hunden gör en ansats att följa handen klicka och belöna.
Låt hunden följa handen i en snurr och klicka när hunden är på väg ur snurren.
Gör handrörelsen mindre och mindre för att till slut lägga på kommadot och ta bort handen.
- Detta har jag också lärt Dusty innan så det var inga problem alls =) Men vi fortsätter med att första träna bort själva handrörelsen för än så länge kan hon inte det utan den...

Ligg kvar:
Samma som sitt kvar. Kom ihåg att det är en ny övning för hunden. Gå långsamt fram i träningen.
- Ligga kvar är lika svårt som att sitta kvar eftersom hon hela tiden vill följa efter mig... men vi gör små framsteg här med.

Cirkuskonst, slicka sig runt munnen:
Visa hunden godis.
Vänta tills hunden visar tungan minsta lilla och var snabb med klickern.
När hunden visar tungan för att få en godis.. Vänta med klicket tills hunden slickar sig ordentligt om nosen.
Lägg på ett kommando när momentet är inlärt.
- Detta var jättekul! Dusty började så smått förstå att det var något hon skulle göra med tungan och till slut tittade hon på mig och sen kom tungan ut =) Kul kul!

Tempolek: Hunden behöver rensa huvudet!

Detta var verkligen en lyckad träning, mycket pga av att vi hade tränat det mesta innan =) och inte för att matte var jättetrött...

Hade även med mig kameran i väskan denna gången så jag passade på att ta några bilder på Dusty ;)

Sitter på bänken och kollar på de andra hundarna


Hmmm... Vad gör duvorna där uppe?? Dom ska ju vara här nere så jag kan jaga dem ;)

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0