Avslutning på kursen

Den 26e april var Dusty och jag på den åttonde och sista kursgången.
Vi tränade först lite med hundarna och sen fikade vi och utvärderade kursen

Som vanligt började vi med att klicka upp hunden.

Följsamhet:
Gå zig-zag mellan koner med lös hund. Inget godis i handen.
Använd rösten för att få hunden att följa.
Om hunden tappar kontakten stanna och locka på hunden då du klickar och belönar vid kontakt.
Gå vidare utan godis.
- Detta har vi gjort innan och det fungerade lika bra denna gången som innan =) Hade även denna gången kopplet släpandes längs marken och kunde fokusera på kontakten.

Stanna:
Ha hunden i koppel till att börja med. Du säger ”stanna”.
Om hunden inte stannar hindra den mjukt med kopplet och upprepa kommandot. Belöna när hunden står still.
- Fungerar fortfarande inte till 100% men det blir bättre hela tiden...

Förbud:
Lägg hunden på marken. Lägg en godisbit på varje tass.
Ge varsågodkommadot och när hunden tar, stoppar du den från att ta den andra biten med förbudsordet och låter sedan hunden ta den med ett varsågod.
Om hunden slutar försöka ta godiset byt plats och börja om. Eventuellt kasta godisbiten mellan tassarna istället. Då gäller det att vara snabb!
- Detta har jag tränat hemma med båda mina vovvar innan så jag tyckte inte att det skulle vara så svårt för henne men jag hade inte räknat med att hon inte skulle vilja ligga ner... Fungerade några gånger men sen ville hon inte alls, fast jag vet ju att hon kan ändå =)

Följsamhet:
Ha hunden lös eller med släpande koppel. Promenera runt och gör snabba vändningar.
När hunden kommer ikapp (eventuellt locka på den) klicka och belöna.
Stanna emellanåt och kommendera sitt ibland och ligg ibland.
Gör detta i ett ganska raskt tempo. Det ska vara fart i övningen.
- Hur jag än gjorde så kunde jag inte tappa bort Dusty ;) Hon var lös och följde mig perfekt hela tiden =) 

Sitt kvar + följsamhet:
Alla står i en ring.
1. En och en säger till hunden att stanna kvar och rundar hela gruppen.
2. En och en går zig-zag mellan ekipagen med lös hund. Stanna om du tappar kontakten med hunden och gå inte vidare förrän hunden har fokus på dig.
Upprepa båda alternativen.
- Vi gjorde bara det första alternativet men det fungerade inte alls bra... så fort jag lämnade hennes sida så traskade hon med mig den lilla busan =) Men det var nog för att jag tränat så mycket följsamhet med henne innan ;)

Och detta var allt för denna kursen med Dusty, tycker hon har gjort enorma framsteg och blev glad att höra att även de andra i gruppen tyckte det =)

Nu närmast väntar valpkurs med Hope och sen vardagslydnad med henne, sen ska jag gå någon mer kurs med Dusty igen efter det, men vi kommer ju att fortsätta träna hemma även om vi inte går kurs =)

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0