Fjärde gången på kurs

Den 29e mars var Dusty och jag på den fjärde kursgången.

Och eftersom jag inte kommer ihåg i vilken ordning vi gjorde övningarna skriver jag bara vad vi gjorde och hur det gick…

Vi började som vanligt med att klicka upp hunden.

Frivilliga sitt:
Vänta ut att hunden sätter sig framför dig.
Upprepa två gånger sedan paus.
Jobba tills du får flyt i beteendet. Börja backa och låt hunden följa dig.
När hunden väljer sitt när du stannar belöna. Om hunden inte sätter sig inom rimlig tid backa igen och gör om.
- Dusty fattade detta ganska så fort och vi fick bra flyt i detta.

Följsamhet:
Hund på vänster sida. Utan koppel.
1. Gå zig-zag mellan konerna med hjälp av en godisbit framför nosen.
2. Samma men med godisbiten lite högre upp.
3. Utan godisbit. Använd rösten och locka.
Gör om övningen tills det blir ett bra resultat.
- Detta fungerade hur bra som helst! Jag kunde till och med låta kopplet släpa i marken och bara fokusera på kontakten, emellanåt tappade hon den för att snusa i marken.

Stanna under gång:
Gå med hunden på vänster sida. Säg ”stanna”. Så fort hunden står still klicka och belöna.
Gå vidare och säg ”stanna”. När hunden stannar ta själv ett steg till och belöna om hunden står kvar.
Här gäller det att vara snabb med klick och belöning så att inte hunden hinner ta ett steg fram.
Utöka stegen du kan ta från hunden när den står still när hunden är redo.
- Stanna har aldrig varit Dustys starka sida eftersom hon hela tiden vill följa efter mig, men det fungerade ganska så bra ändå =)

Hundmöte med inkallning:
Alla står på två rader.
1. Alla går samtidigt och håller kontakt med hund till andra sida.
2. Samma men nu stannar alla på mitten och sätter hunden.
3. Samma och sätter hunden på sitt kvar och går runt hunden.
4. Samma och sätter hunden på sitt kvar och gör en inkallning från andra sidan.
- Detta fungerade mycket bättre än vad jag hade förväntat mig och det var väldigt roligt att se!

Tempolek:
Busa med en leksak och se till att hunden går rejält upp i varv.
Bryt leken och låt hunden göra en övning den är duktig på.
- Detta är jätteroligt och Dusty fattar verkligen att när man slutar busa så är det lugn som gäller =)

Magneten med ökade steg framåt:
Börja med att backa ett par gånger med godis intill benet.
När hunden går avslappnat bredvid benet vänd och gå framåt så länge hunden har kontakt. Utöka stegen efterhand som hunden är redo.
Försök nu att gå framåt med full kontakt utan att backa först. Locka på hunden för kontakt innan du börjar gå. Ta inte för många steg så att du förlorar kontakten.
- Detta med att gå vid vänster sida har vi verkligen inte övat mycket på så Dusty går alltid snett framför mig för att få kontakt med mig och det är en hel del jobb med att få henne att gå bredvid mig, men denna övningen är verkligen mycket bra för detta ändamålet ;)

Stanna:
Promenera med hunden och säg ”stanna”. När hunden står still klicka och belöna. Säg ”nu går vi” innan du går vidare med hunden.
Gör om och när hunden står still går du ett par steg. Om hunden står kvar, klicka och gå tillbaka och belöna.
Glöm inte att tala om för hunden när den får lämna positionen.
- Samma sak här inte lätt för Dusty med stanna då hon alltid vill följa efter mig, men det går framåt...

Tills slut: träna på något som hunden kan och är duktig på. Ta hjälp av den störning som är på kursen.
- Eftersom vi skulle träna på något som hon kunde så valde jag att träna kontakt då det går jättebra =)

Ha d så bra!
Kram kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0