Första gången på valpkurs med Hope

Ja, som rubriken lyder så var jag och Hope på hennes första valpkurs idag =)

Vi började med en liten presentationsrunda och sen gick vi vidare med en "snabb" inklickning för de som inte klickat in valpen innan...
Vilket vi gjort för några veckor sen så jag gjorde lite kontaktövningar med Hope under tiden.
Vi fick också testa om valpen förstått klicket genom att bara klicka och se om valpen reagerade vilket Hope gjorde.

Övning, Befästa berömordet:
1. Ha hunden framför dig. Säg ”bra” eller ”duktig” och ge hunden samtidigt en godisbit.
2. Upprepa tio gånger sedan pausa.
3. Vänta tills hunden inte har kontakt och säg ”bra”. Kontrollera att hunden reagerar med glädje
- Detta fungerade jättebra! Så kul att jobba med en liten valp igen för de lär sig så fort =)

Övning, Kontakt:
Sätt dig på huk med en godisbit gömd i din ena hand.
Håll handen på ditt knä. Låt hunden försöka få tag i godisbiten.
Säg ingenting till valpen. Vänta ut ett ögonkast, klicka och belöna.
- Vi har redan börjat med detta hemma så jag fortsatte med "nästa steg" som innebär spontan kontakt; 
Promenera runt med hunden och klicka och belöna varje liten antydan till kontakt.
Om det dröjer för länge locka lite på valpen och klicka och belöna när den tittar upp.
Vänta därefter på valpens spontana kontakt.

Övning, Passivitets träning:
Sätt dig på filten med hunden. Inga kommando.
Här ska hunden själv ta beslutet att lägga sig ner och koppla av.
Om hunden är uppe i varv kan man ev. lägga en hand runt bringan och en om baken och sakta stryka handen på bringan tills hunden slappnar av.
- Jag satte mig med Hope i knäet och hon slappnade av ganska så fort men efter ett tag var det precis som om hon blev lite rastlös och ville smita men det fick hon ju inte. Sem efter en lite stund av klyddande så slappnade hon av igen. Och under tiden som valparna tränade passivitet så hade vi teori.
Lotta påpekade starkt att en valp INTE ska motioneras, när de är 2 månader så ska de max promenera 5min per dag annars bygger man upp en inre stress hos hunden som kan bli svår att få bukt med när hunden blir äldre. Men att man går någon långpromenad någon gång då och då gör inget, bara det inte blir varje dag.

Övning, Hälsa:
Gå mot varandra. Stanna en liten bit ifrån.
Vänta tills hundarna är lugna.
Låt hundarna hälsa. Nos mot nos inte busa!!
- Jag tyckte Hope var jätteduktig här för hon lugna sig väldigt fort och till och med satte sig vid min sida någon av gångerna =)

Till sist blev det lite valplek, vilket är jätteviktigt för det lär valparna att umgås med andra hundar och dessutom lär de sig hundspråket genom detta!
Allt gick jättebra och det var jättekul idag!
Vi ser fram emot nästa måndag ;)

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0