Isabelles födelse

Vår lilla dotter kom till världen den 24 februari 2012, vägde 3415g och var 50cm lång.
Hon kommer till att heta Isabelle Matilda Inga Wellman :)



Då har jag äntligen fått tummarna loss och skrivit en förlossningsberättelse som jag tänkte dela med mig av här.
Läses på egen risk :P

Fredagen den 24 februari 2012 började som vanligt med att jag vaknade till runt 5.30 då Calle går upp och ska iväg till jobb.

Runt 6.00 så börjar jag känna av lite värkar men det känns inte så farligt än.

Vaknar igen runt 7.30 då värkarna tilltagit lite i styrka och känner att nu är det nog på gång.

Från ca 9.00 så kommer värkarna med ca 3-6 minuters mellanrum och varar i ca 1-1,5min så då bestämmer jag mig för att ringa hem Calle från jobb och han är hemma ca 9.40.

Går och vilar en stund till men får inte riktigt ro då det går i vågor med värkarna, vissa gör jätteont medan andra är mer hanterliga.

Får lite massage i ryggen av Calle då jag endast känner av värkarna i ryggslutet. Avvaktar fortfarande lite med att ringa in till BB.

Runt 15.20 bestämmer jag mig för att ringa in till BB för råd då det börjar göra riktig, riktigt ont och värkarna kommer med 2-4min mellanrum och varar ca 1,5min. De pratar med mig en stund och vi bestämmer att vi ska avvakta en timme i taget. De säger åt mig att jag kan ta 2st panodil och vila en stund, vilket jag gör.

Sen ca 16.20 hoppar jag in i duschen för att se om det hjälper att duscha varmt, vilket det gör lite i alla fall en stund. Väl ute ur duschen får jag hjälp av Calle att klä på mig igen.

16.40 har jag så ont att jag inte vet var jag ska bli av, så då ringer jag BB igen och säger detta och de säger åt mig att komma in så de kan göra en undersökning och är jag inte tillräckligt öppen så får jag kanske åka hem igen eller gå en sväng på stan för att sen komma tillbaka.

 

Ca 17.00 kommer vi in till BB och möter då en snäll barnmorska som säger åt mig att gå och kissa om jag vill det och eftersom jag glömde mina papper i bilen så springer Calle ner och hämtar dem. När jag varit på toa och Calle kommit tillbaka får vi gå in på förlossningsrum 1 och de kopplar på CTG maskinen. Jag har väldigt kraftiga och täta värkar och lillans hjärtljud ser jättebra ut. Får ligga där till ca 17.40, då kommer barnmorskan tillbaka och vi pratar och går igenom mitt förlossningsbrev samt hon gör en undersökning och jag är öppen 4cm. Vi bestämmer oss för att börja med ett bad och 18.15 hoppar jag ner i badet, hinner inte ligga där länge innan det kommer starkar värkar och det börjar trycka på ordentligt. Barnmorskan kommer tillbaka in och 18.30 börjar krystvärkarna. Jag hoppar upp och sätter mig på huk i badet medans det trycker på och sen kommer resten av slemproppen med nästa krystvärk. Jag säger att det börjar väl inte redan, smått chockad över att det gått så fort, barnmorskan vill undersöka mig igen och nu är jag öppen ca 8cm och hon säger att om du inte tänkt föda i vattnet så är det dags att gå upp nu.

18.50 går jag upp ur badet och 18.56 går vattnet när jag står böjd över sängen en stund.

19.05 sätter jag mig på förlossningspallen med Calle på en stol bakom mig. Han pratar med mig och stöttar mig hela tiden då jag var i ett litet chocktillstånd fortfarande, han hjälpte mig att fokusera på andningen men till sist så bara hyperventilerade jag eftersom jag blev stopp i näsan och hade väldigt ont. De lyssnade på lillans hjärtljud igen som låg fint på 140 slag/min.

19.25 så går hjärtljuden ner lite till 120 slag/min men de säger att det inte är någon fara. Barnmorskan håller nu varma handdukar mot underlivet som lindrar smärtan en aning också.

Strax därefter kommer huvudet ut och kanske 3-4 värkar senare är hon ute kl. 19.48.

Hon har då navelsträngen 1 varv runt halsen och 1 varv runt ena foten och är lite medtagen.

Efter ca 5-6min så skriker hon för första gången och både jag och Calle blir jättelättade av det.

Jag får hålla henne och efter en liten stund så tar Calle henne så att jag kan flytta över till sängen och får henne i famnen igen. Ca 5min efter jag satt mig i sängen så kommer det en värk och moderkakan kommer ut. De inspekterade den och den såg bra ut så då var det dags att undersöka om jag fått några bristningar, vilket jag inte hade mer än två små som inte behövde sys.

Efter undersökningen så flyttade jag över till en fåtölj där de ville att jag skulle försöka amma men det gick inget vidare och de kallade in barnläkaren för att undersöka Isabelle.

Allt såg bra ut men läkaren ordinerade att hon skulle få modersmjölkersättning direkt och sedan 10ml varannan timme men att vi även kunde testa att amma igen emellanåt.

Efter att de gett henne ersättningen så kom de in med ”födelsedagsbrickan” med 4st mackor, saft, mjölk och en liten flagga. Jag satte glupskt i mig 3 av mackorna och drack flera glas saft och ett glas mjölk, var utsvulten eftersom jag endast ätit frukost, blev aldrig tid för någon middag. De sa till mig att de gärna ville att jag skulle kissa inom 2 timmar och vid ca 22-tiden så känner jag att jag skulle behöva det, men när jag reser mig upp efter att ha suttit så länge så kommer det en massa blod som rinner ner längs benen och vi får tillkalla personal som hjälper mig att rengöra mig och sedan in på toaletten. Sen efteråt så är jag väldigt blek och får sitta ner en stund till.

Ca 23.30 får jag gå och duscha av mig och eftersom jag är så blek så frågar sköterskan stup i kvarten om jag känner mig yr vilket jag inte gjorde. Strax därefter får vi flytta över till BB sidan och vi försöker amma igen men hon vill endast ta några små tag och sedan släpper hon igen.

Runt kl. 1.00 får hon sedan ersättning igen och sen var det dags för Calle att köra hem till vovvarna & mamma och vi gick och la oss för att försöka sova lite. Under natten kommer personal flera gånger och ger henne ersättning samt så spyr hon upp en hel del fostervatten och även lite gammalt blod.

 

Vid 8-tiden på lördagen kommer Calle tillbaka till oss och sedan blir Isabelle åter igen undersökt av barnläkaren på rond vid 10.30. Han tycker att allt ser bra ut men hon är lite täppt i näsan och får därför näsdroppar.

Strax efter lunch kommer barnmorskan från förlossningen in för att ha ett samtal med oss om förlossningen, och vi fick då veta att även hon blev lite chockad av att det gick så fort. Hon sa att hela förlossningen var ungefär som för en omföderska bara det att krystskedet var längre annars kunde man knappt tro att jag var förstföderska. Hon frågar även hur jag mår och tycker att jag ser väldigt pigg ut, vilket jag också känner mig. Jag frågar om hemgång och hon säger att jag kan få gå hem samma dag om jag vill det.

Kl. 14.00 så kommer en annan barnmorska och ger mig mina papper och även en del information och vi blir utskrivna från BB. Får en återbesökstid på måndagen då det ska tas prover, göras hörseltest och jag fick en spruta eftersom jag är Rh negativ och Isabelle var Rh positiv.

 

Överlag så tyckte jag att min förlossning och tid på BB var en positiv upplevelse även om jag till en början var i ett sorts chocktillstånd över att allt gick så fort och att jag inte hann få någon smärtlindring som jag hade tänkt mig. Chocken släppte nog inte riktigt förrän ca en vecka senare men nu känns allt bra och vi har världens finaste och underbaraste dotter :)

Jag och Isabelle

 

Sover på pappas mage :)

 

Så nu går nästan all tid åt att ta hand om vår lilla snutta.

Ha d så bra så länge så får vi se när jag har tid att skriva nästa gång ;)

Kram



Kommentarer
Postat av: Lina Roos

Tack för att du delar med dig Jenny, blir bara ännu mer pepp över vad vi kvinnor faktiskt klarar av. En stor eloge till oss, vi kan!! Stor kram från blivande mamman Lina :D

2012-03-14 @ 10:02:41
Postat av: Elin

Tack för tipset! Vi har inte hunnit bestämma oss för barnvagn än och nu börjar det ju närma sig nedkomst för bebis :)



Och vilken söt liten tjej ni har fått!

2012-04-25 @ 12:58:44
URL: http://eevileelin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0